Trusa antreprenorului: ce trebuie să deții ca om de afaceri

Știi care este cel mai important instrument pe care îl deții?

Mintea ta.

Indiferent în ce loc al vieții tale te afli acum, indiferent că vrei să crești personal sau profesional, indiferent că ai o afacere sau îți dorești o carieră în antreprenoriat… mintea ta va dicta obiceiurile, atitudinea, viziunea si misiunea ta.

Eu sunt Cosmin Dărăban, CEO & Co-Founder Gomag, și îmi face plăcere să te felicit pentru faptul că ești aici, și că ai făcut deja primul pas spre cea mai bună variantă a ta. Creșterea înseamnă învățare continuă, și va duce la obținerea unor abilități utile pe toate planurile.

În cadrul cursului pe care îl găsești deja pe platformă, am menționat unele detalii legate de etapa de start într-un business, dar și lucruri de care ai nevoie sau pe care poți să le faci pentru a-ți simplifica aventura aceasta în antreprenoriat.

Așa că astăzi îți voi da un sneak peek în curs, dar și un checklist cu lucrurile care formează trusa ta de antreprenor.

Sunt informații utile dacă vrei să începi o afacere, ai deschis deja una sau chiar dacă ai ani buni de experiență în business (merită să verifici cât de solidă este fundația afacerii tale).

Uite ce ar trebui să conțină trusa antreprenorului:

1. Planul de afaceri

Planul de afaceri reprezintă cadrul de organizare pe care te bazezi ca antreprenor. Acesta cuprinde:

  • Numele afacerii + Forma juridică
  • Nișa afacerii
  • USP - declarația unică de valoare a afacerii tale
  • Simbolurile de brand - cultura organizațională, povestea firmei, valorile, simbolurile vizuale și senzoriale (culori, logo, fonturi etc.)
  • Tipul de produse pe care le vinzi
  • Serviciile ce însoțesc vânzarea pentru a crea o ofertă completă - ex., servicii de montaj, împachetare premium, reduceri la parteneri etc.
  • Avatarele de client
  • Obiectivele de business pe termen lung și scurt
  • Analiza SWOT
  • Organizarea internăModelul de business.

plan-deschidere-magazin-online.jpg?1686221846919

Partea frumoasă este că planul de afaceri este un cadru suficient de flexibil, astfel încât să pivotezi atunci când e necesar, și crește odată cu business-ul.

Ține cont de planul de afaceri de fiecare dată când urmează să iei decizii ce vor influența viitorul tău în antreprenoriat.

2. Planul de marketing & vânzări

O a doua componentă vitală în trusă este planul de marketing și vânzări.

Pe acesta îl rafinezi anual pentru a ține pasul cu trendurile din piață și cu evenimentele ce declanșează nevoia de produsele tale.

Uite ce ar trebui să cuprindă acest plan:

  • Analiza pieței pe care vrei să vinzi (+ macro economie & inflație & trenduri)
  • Analiza recurentă a firmelor concurente 
  • Lista cu nevoile și obiecțiile clientului - analize date profile & clienți
  • Catalogul de produse 
  • Niveluri de preț și politici de preț practicate 
  • Poziționarea bugetelor pentru stocuri, marketing și vânzări 
  • Viteza de rotație a stocurilor 
  • Calendarul de campanii (ții cont de sezonalitate)
  • Strategia de achiziție clienți
  • Strategia de fidelizare clienți
  • Tehnicile adoptate pentru creșterea valorii coșului
  • Indicatorii de performanță 

plan-marketing-exemplu.png?1686221901562

3. Brandul

Când vrei să crești un business durabil în timp și profitabil în mod repetitiv, ai nevoie ca lumea să te perceapă în felul dorit. Cum poți controla această imagine publică?

Prin branding. Vei face eforturi conștiente să fii recunoscut și iubit, ca magazin preferat al clienților tăi.

Cu ce elemente lucrezi în strategia de branding?

  • Numele și domeniul afacerii
  • Logo-ul
  • Fonturile specifice brandului tău
  • Paleta de culori în site și marketing
  • Jingle, gusturi sau alte cârlige senzoriale
  • Cultura organizațională internă
  • Merch și împachetare - etichete, cadouri personalizate etc.
  • Stilul și identitatea în mesajele de marketing
  • Procedurile implementate în departamentele firmei (politici de comunicare)

4. Proceduri

În trusa antreprenorului, procedurile stau la loc de cinste. De ce? Pentru că reprezintă o necesitate, mai ales în momentul în care vrei să scalezi o afacere.

Procedurile organizează și sistematizează activitățile repetitive din firmă, astfel încât onboarding-ul angajaților noi să se facă fără piedici, iar tu, ca lider, să identifici și să optimizezi pierderile de timp, energie și resurse.

Poți face proceduri pentru absolut orice activitate: customer care, logistică, gestionarea unei comenzi în magazin, organizarea unei campanii comerciale, comunicare pe social media etc.

proceduri-interne-magazin.png?1686221964326

5. Regulile tale de aur

Nu în ultimul rând, trusa de antreprenor cuprinde niște soft skills și obiceiuri pe care tu, ca om de afaceri, ar trebui să ți le formezi. De exemplu:

  • Rămâi la curent cu ce zice internetul despre tine și firma ta, setând alerte cu Google Alerts.
  • Folosește brandul tău personal sau contruiește-ți unul, astfel încât să devii primul promotor al afacerii tale. Plus, umanizezi comunicarea.
  • Construiește un kit de presă mereu actualizat. Când cineva îți cere date despre tine sau firma ta (jurnaliști, alte companii, firma de PR), le poți da direct acest kit.
  • Monitorizează continuu. Frumusețea unei afaceri online stă în faptul că vezi concret performanța magazinului tău, ca trafic, comportament de consum, vânzări, performanță produse etc.
  • Creează pentru tine o rutină zilnică pe care să o respecți și care să îți formeze obiceiuri personale productive.
  • Adună-ți într-un folder sau în Google Drive, de exemplu, propria ta listă cu resurse și instrumente utile: Canva, poze stock, Remove.bg, Chat GPT etc.

În cursul online Cum îți lansezi magazinul online cu succes în 30 de zile te așteaptă și alte tips & tricks detaliate, ce te vor îndruma să îți planifici propria ta afacere profitabilă.

Așa că sfatul meu este să fii pe fază și să consulți lecțiile video pentru a descoperi rețete și formule ce te ajută, pe bune.

Ne auzim în curând!

Cosmin Dărăban

Sursa foto: www.gomag.ro

Caută
Ultimele articole
Într-o societate axată pe perfecțiune, unde fiecare aspect al vieții noastre este atent comparat și examinat, unde standardele impuse de societate...
Carl Gustav Jung, cunoscut după numele de Carl Jung, a fost unul dintre cei mai mari și influenți psihologi și filozofi. Acesta a fost fondatorul...
În societatea modernă, sindromul impostorului a devenit o problemă din ce în ce mai întâlnită în rândul persoanelor de toate vârstele, indiferent...