Ce sunt NFT-urile și cum funcționează ele?

Ce sunt NFT-urile și cum funcționează ele?

 

NFT, sau Non-Fungible Token au apărut pentru prima dată în anul 2014, dar au devenit populare în ultimii ani, începând cu anul 2021. Conceptul de non-fungibil se referă la unicitatea bunului digital, adică acestea sunt active ce nu pot fi înlocuite cu altele similare, precum monedele digitale Bitcoin sau Ether, care sunt bunuri fungibile, adică au caracteristici identice. Un NFT poate fi un obiect de artă unicat precum un tablou, obiecte digitale de colecție, diverse obiecte pentru jocurile video, desene, fotografii, muzică, etc. 


NFT%20webp.webp?1693568128082


NFT-urile sunt de obicei construite pe baza tehnologiei blockchain, care asigură transparență și securitate. Fiecare NFT are o semnătură digitală distinctă care îi verifică autenticitatea și proprietatea. Acestora le sunt atribuite anumite coduri de identificare unice și metadate care le diferențiază de alte jetoane digitale. Această tehnologie permite crearea și tranzacționarea acestor active digitale.


 4.webp?1693484317972


Valoarea unui NFT este determinată de factori precum raritatea, interesul cumpărătorilor și valoarea obiectului. Succesul lor depinde de foarte mulți factori, cum ar fi metodele de promovare, notorietatea persoanei care le vinde, calitatea produsului și valoarea acestuia. Pot exista persoane care vor plăti milioane de euro pentru un NFT, în timp ce alții ar putea considera că este lipsit de valoare. În ultimii ani, NFT-urile au câștigat o atenție și o popularitate semnificative, astfel că artiștii, persoanele publice și creatorii de conținut au început să își transforme lucrările în NFT și să le vândă direct cumpărătorilor, eliminând astfel costurile percepute de intermediari. De asemenea, aceștia își pot rezerva drepturile de autor asupra NFT-urilor lor și pot chiar să primească un procent din vânzări ori de câte ori arta lor este vândută unui nou proprietar.


 2.webp?1693484370608


Câteva exemple de NFT-uri

 

Un exemplu de NFT este primul SMS din istorie, vândut de către Vodafone, în luna decembrie a anului 2022. Acest SMS a fost  transmis prin rețeaua lor în anul 1992, de către un angajat al companiei și conținea o urare de Crăciun.

De asemenea, co-fondatorul Twitter, Jack Dorsey, a scos la licitaţie primul său tweet din anul 2021, câștigurile sale în valoare de câteva milioane de dolari fiind donate către cause caritabile.

În martie 2021, artistul digital Beeple (Mike Winkelmann) a vândut o operă de artă digitală intitulată "Everydays: The First 5000 Days" ca NFT pentru suma impresionantă de 69 de milioane de dolari la o licitație. Acest lucru a marcat o etapă semnificativă pentru NFT-uri și a atras atenția pe scară largă asupra pieței de artă digitală.

 

Avantajele NFT-urilor:

 

1. Autenticitatea:

NFT-urile oferă o modalitate prin care se poate dovedi proprietatea și autenticitatea unor active digitale unice. Acestea vin împreună cu un certificat de autenticitate, ceea ce face imposibilă falsificarea. Acest lucru poate fi valoros pentru artiști și creatori de conținut, deoarece le permite să stabilească proveniența și să își protejeze drepturile de proprietate intelectuală.

 

2. Venituri directe ale creatorilor:

NFT-urile permit artiștilor și creatorilor să își vândă lucrările direct cumpărătorilor, eliminând nevoia de intermediari, cum ar fi galeriile sau casele de discuri. Acest lucru le permite creatorilor să rețină o parte mai mare din veniturile generate de lucrările lor.

 

3. Comisioane din vânzările secundare:

NFT-urile pot include contracte inteligente care plătesc automat creatorului original un procent din prețul de vânzare ulterioară și ori de câte ori NFT-ul va fi revândut. Acest lucru oferă venituri și recunoaștere continuă pentru artiști pe măsură ce opera lor va crește în valoare.

 

4. Dezvoltarea pieții online:

NFT-urile pot reprezenta o gamă largă de active digitale, inclusiv opere de artă, muzică, videoclipuri, bunuri imobiliare virtuale, obiecte de colecție și multe altele. Acest lucru deschide noi posibilități de monetizare și tranzacționare a activelor digitale, care anterior erau dificil de realizat. Astfel, ele pot fi folosite pentru a obţine şi schimba active fizice pe piaţa digitală. Acest lucru are potenţialul de a creşte revoluţia NFT în achiziţionarea şi vânzarea de obiecte rare şi valoroase.


 5.webp?1693484467464


Dezavantajele NFT-urilor:

 

1. Impactul asupra mediului:

NFT-urile sunt construite, de obicei, pe baza tehnologiei blockchain, care necesită un consum semnificativ de energie. Acest lucru a generat îngrijorări cu privire la amprenta de carbon asociată cu NFT și la potențialul lor impact negativ asupra mediului.

 

2. Volatilitatea:

Valoarea NFT-urilor poate fi foarte volatilă, iar prețurile pentru anumite NFT-uri pot fluctua dramatic, ceea ce poate prezenta riscuri pentru cumpărători și vânzători.

 

3. Lipsa reglementărilor și a standardelor:

Piața NFT este relativ nouă și nu dispune de o reglementare cuprinzătoare din punct de vedere legal. Acest lucru poate duce la provocări în ceea ce privește încălcarea drepturilor de autor, plagiatul și disputele privind proprietatea și autenticitatea.

 

4. Accesibilitatea și exclusivitatea:

Prețurile ridicate asociate cu unele NFT pot limita accesul anumitor persoane sau comunități. Acest lucru poate crea o percepție de exclusivitate și elitism în cadrul spațiului NFT.

 

Cum pot fi create și vândute NFT-urile ?

NFT-urile sunt create printr-o piaţă specifică, unde creatorul încarcă un fişier original şi îi atribuie caracteristici, precum unicitatea, dacă are copii sau dacă face parte dintr-o colecţie. După crearea acestuia, proprietarul îl poate vinde prin licitație sau vânzare directă.

Pentru vânzarea acestora este nevoie de una dintre tehnologiile blockchain existente, precum Ethereum, Polygon și Solana. Blockchain-ul este o înlănțuire cronologică de date. Aceste metadate sunt practic link-ul către imaginea digitală a NFT-ului. Vânzătorii de NFT-uri trebuie să studieze foarte bine cum funcționează fiecare platformă pentru a o putea alege pe cea mai potrivită, fiecare având particularitățile sale.


 3.webp?1693484425890


Care sunt riscurile cumpărării și vânzării de NFT-uri?

Din cauza faptului că NFT-urile sunt noi pe piață, pot exista anumite riscuri la care cumpărătorii și vânzătorii se pot supune. Primul risc ar putea fi scăderea drastică a valorii unui NFT, risc pe care cumpărătorul trebuie să și-l asume și care i-ar putea genera pierderi uriașe din punct de vedere financiar. De aceea, înainte de a cumpăra un NFT este bine să iei în considerare acest aspect. Un alt risc este cel al fraudei. Există numeroase NFT-uri care au fost falsificate și vândute pe sume uriașe. Deteriorarea calității NFT-ului poate fi un alt risc. Conținuturile digitale nu sunt scutite de acest risc, motiv pentru care trebuie luată în calcul și pierderea calității NFT-ului din punct de vedere grafic. Un ultim risc este cel destinat creatorilor și se referă la lipsa protecției împotriva furtului. De aceea, artiștii trebuie să acorde o foarte mare atenție la platformele pe care își expun munca și la felul în care o fac.

 

În concluzie, NFT-urile reprezintă o evoluție a criptomonedelor de până acum. Pentru a putea vinde sau cumpăra diverse piese de artă existau o mulțime de procedee costisitoare. Datorită noului concept de NFT-uri, obiectele de artă pot fi acum vândute și cumpărate mult mai ușor în mediul online. Piața NFT-urilor nu este încă foarte sigură și multe persoane pot întâmpina situații neplăcute, însă cu multă atenție și cu multă informare, atunci când aceste concepte sunt combinate cu beneficiile unui blockchain rezistent la falsificare, cu contracte inteligente și automatizare, acestea devin un mijloc inovativ de vânzare și cumpărare.

Acasa blogArticolul următor
Caută
Ultimele articole
Într-o societate axată pe perfecțiune, unde fiecare aspect al vieții noastre este atent comparat și examinat, unde standardele impuse de societate...
Carl Gustav Jung, cunoscut după numele de Carl Jung, a fost unul dintre cei mai mari și influenți psihologi și filozofi. Acesta a fost fondatorul...
În societatea modernă, sindromul impostorului a devenit o problemă din ce în ce mai întâlnită în rândul persoanelor de toate vârstele, indiferent...