Dreptul la educație

Educația este un drept fundamental al omului, care joacă un rol esențial în dezvoltarea personală și profesională a indivizilor, în promovarea progresului social și în stimularea creșterii economice. Acest drept este valabil pentru toate categoriile de persoane, indiferent de sex, rasă, religie sau etnie și este garantat din punct de vedere legal din momentul nașterii. Recunoscut de "Declarația Universală a Drepturilor Omului", dreptul la educație este un element fundamental pentru o societate echilibrată și echitabilă. Dreptul la educație a fost recunoscut ca drept al omului printr-o serie de convenții internaționale, incluzând "Pactul internațional cu privire la drepturile economice, sociale și culturale", care recunoaște dreptul la educația primară, secundară și superioară, gratuite pentru toate persoanele indiferent de statulul social sau economic.

Cu toate acestea, în anul 2023, la nivel mondial, 244 de milioane de copii și tineri nu au încă parte de acest drept și nu pot fi școlarizați din diverse motive sociale, economice sau culturale. Educația este unul dintre cele mai puternice instrumente. Aceasta ar putea contribui la combaterea sărăciei și excluziunii sociale, reprezentând în același timp o piatră de temelie pentru formarea și dezvoltarea unei persoane.


2.webp?1694692361130


Este important de reținut că educația este un drept și nu doar un privilegiu pentru anumite categorii de persoane. Acest lucru înseamnă că statele au obligația de proteja, respecta și garanta acest drept pentru toată lumea, fără să se facă discriminări, iar în cazul în care acest drept nu este respectat, există diverse modalități prin care putem penaliza acest apect, din punct de vedere legal. De aceea, Dreptul la educație este stipulat în unele dintre cele mai importante acte legislative, precum Constituția României, Declarația Universală a Drepturilor Omului și Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, în următoarele articole:


Articolul 14 - Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene:

"(1) Orice persoană are dreptul la educație, precum și la accesul la formare profesională și formare continuă.

(2) Acest drept include posibilitatea de a urma gratuit învățământul obligatoriu.

(3)Libertatea de a înființa instituții de învățământ cu respectarea principiilor democratice, precum și dreptul părinților de a asigura educarea și instruirea copiilor lor, potrivit propriilor convingeri religioase, filozofice și pedagogice, sunt respectate în conformitate cu legile interne care reglementează exercitarea acestora."


Articolul 32 – Constituția României:

"(1) Dreptul la învăţătură este asigurat prin învăţământul general obligatoriu, prin învăţământul liceal şi prin cel profesional, prin învăţământul superior, precum şi prin alte forme de instrucţie şi de perfecţionare. 

(2) Învăţământul de toate gradele se desfăşoară în limba română. În condiţiile legii, învăţământul se poate desfăşura şi într-o limbă de circulaţie internaţională. 

(3) Dreptul persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale de a învăţa limba lor maternă şi dreptul de a putea fi instruite în această limbă sunt garantate; modalităţile de exercitare a acestor drepturi se stabilesc prin lege. 

(4) Învăţământul de stat este gratuit, potrivit legii. Statul acordă burse sociale de studii copiilor şi tinerilor proveniţi din familii defavorizate şi celor instituţionalizaţi, în condiţiile legii. 

(5) Învăţământul de toate gradele se desfăşoară în unităţi de stat, particulare şi confesionale, în condiţiile legii. 

(6)Autonomia universitară este garantată. 

(7) Statul asigură libertatea învăţământului religios, potrivit cerinţelor specifice fiecărui cult. În şcolile de stat, învăţământul religios este organizat şi garantat prin lege."


3.webp?1694692381923


Educația este un drept fundamental, semnificativ care trebuie să ofere accesibilitate și egalitate în ceea ce privește șansele la educație, iar îndeplinirea dreptului la educație se poate evalua cu ajutorul celor 4As. Prin cei 4As sunt explicate standardele pe care trebuie să le îndeplinească fiecare institușie de învățământ, pentru a asigura respectarea și aplicarea dreptului la educație pentru toate categoriile de persoane. 


Ce sunt cele 4As?

Cadrul 4As a fost elaborat de Katarina Tomasevski, fostul raportor special al ONU pentru dreptul la educație. Acestea propun ca guvernele fiecărui stat să respecte, să protejeze și să pună în aplicare dreptul la educație, făcând ca educația să fie disponibilă, accesibilă, acceptabilă și adaptabilă pentru toate părțile interesate, precum copiii, părinții, profesorii, iar în schimb aceștia au datoria de a respecta și urma cerințele sistemului de învățământ.


Cele 4As au fost formulate după 4 mari principii:

  • Disponibilitate:

Educația este finanțată de guvernul fiecărei țări în parte. De aceea, aceasta trebuie să fie universală, gratuită și pentru toată lumea. Pentru acest lucru, fiecare stat trebuie să asigure o infrastructură adecvată, care să conțină un plan de învățământ, manuale, cărți și alte materiale necesare procesului  educațional. Instituțiile de învățământ trebuie să îndeplinească toate standardele de siguranță și salubritate, pentru a oferi elevilor un mediu adecvat învățatului. De asemenea, personalul din cadrul acestor instituții ar trebui să fie calificat și adecvat pentru educarea elevilor.

  • Accesibilitate:

După cum îi spune și numele acestui principiu, educația din fiecare stat, trebuie să fie accesibilă pentru toate etniile, religiile, indiferent de sex sau statutul social și economic. În cazul grupurilor defavorizate sau marginalizate, precum persoanele cu dizabilități, care provin din familii sărace sau refugiați, trebuie depuse eforturi pentru a-i include în procesul educațional. De asemenea, școlile trebuie să se afle la o distanță decentă de locuințele elevilor, iar în caz contrar trebuie asigurat transportul spre școală. Educația ar trebui să fie accesibilă pentru toată lumea în ceea ce privește manualele, rechizitele și uniforma școlară.

  • Acceptabilitate:

Educația ar trebui să fie lipsită de discriminare, relevantă și adecvată din punct de vedere cultural pentru toți elevii și nu trebuie să existe așteptări ca elevii să se conformeze unor opinii religioase sau ideologice specifice. Metodele de predare ar trebui să fie obiective și nepărtinitoare, să nu existe favoritism, dar nici discriminare, iar materialul disponibil ar trebui să reflecte o gamă largă de idei și convingeri și să se încurajeze libertatea opiniei și a credințelor. Sănătatea și siguranța ar trebui să fie puse pe primul loc, iar aplicarea oricăror forme de pedepse corporale să fie interzisă. Profesionalismul personalului și al profesorilor trebuie menținut.

  • Adaptabilitate:

Programele educaționale ar trebui să fie flexibile și capabile să se adapteze în funcție de schimbările societății și de nevoile comunității. Respectarea sărbătorilor religioase sau culturale ar trebui să fie luată în considerare, împreună cu acordarea îngrijirii adecvate elevilor cu dizabilități.


 4.webp?1694692420577


Acte legislative în care se garantează dreptul la educație:

Adoptată în anul 1948, Declarația Universală a Drepturilor Omului proclamă în Articolul cu numărul 26 faptul că: "orice persoană are dreptul la educație". De atunci, dreptul la educație a fost recunoscut și implementat la nivel mondial. Acesta a dezvoltat mai târziu o serie de instrumente normative elaborate de ONU (Organizația Națiunilor Unite), incluzând "Pactul internațional cu privire la drepturile economice, sociale și culturale", "Convenția cu privire la drepturile copilului" și "Convenția UNESCO" împotriva discriminării în domeniul educației. De asemenea, dreptul la educație a fost reafirmat și în alte tratate care vizează anumite grupuri specifice cum ar fi femeile, persoanele cu dizabilități, emigranți, refugiați și anumite contexte precum desfășurarea educației în timpul conflictelor armate.


 5.webp?1694692451427


Dreptul la educație, potrivit CEDO (Curtea Eurpeană a Drepturilor Omului):

Dreptul la educație a fost recunoscut de Curtea Europeană a Drepturilor Omului ca un drept relativ. Acesta vine împreună cu câteva obligații fundamentale: obligația statului de a înființa instituții de învățământ la care elevii să aibă acces real, precum și obligația directorului, tutorelui, reprezentantului legal sau ocrotitorului legal de a înscrie minorii aflați în îngrijirea sa în cadrul unei instituții acreditate de stat.

Pentru facilitarea diversității, statul trebuie să se asigure și de înființarea școlilor private, care să furnizeze servicii cel puțin în conformitate cu standardele impuse. Totodată, statul trebuie să se asigure că informațiile prezentate în cadrul orelor de curs sunt obiective și imparțiale și nu au ca scop îndoctrinarea sau schimbarea credințelor și opiniilor. Pentru evitarea acestui fapt, prin Convenţie, se asigură respectarea dreptului părinţilor de a se ocupa de educaţia copiilor lor conform propriilor convingeri religioase şi filozofice.

Statul are obligația de a decide programa şi modul în care se realizează educaţia împreună cu nivelul până la care educaţia este obligatorie.

 

În concluzie, dreptul la educație este un drept fundamental al omului, care ar trebui să fie accesibil tuturor persoanelor, indiferent de mediul social, economic sau cultural. Acesta este un instrument esențial pentru dezvoltarea personală și profesională, progresul social și creșterea economică. Trebuie continuate eforturile pentru a asigura accesul universal la o educație de calitate, pentru a aborda diferențele existente și pentru a depăși provocările care împiedică realizarea acestui drept.



Bibliografie

UNESCO, n.d., ''The right to education'', unesco.org, accesat 13 Septembrie 2023, <https://www.unesco.org/en/righ...>

wikipedia, n.d., ''Right to education'', wikipedia.org, accesat 13 Septembrie 2023, <https://en.wikipedia.org/wiki/...>

Right to Education, n.d., ''Understanding education as a right'', right-to-education.org, accesat 13 Septembrie 2023, <https://www.right-to-education...>

FRA, n.d., ''Articolul 14-Dreptul la educație'', fra.europa.eu, accesat 13 Septembrie 2023, <https://fra.europa.eu/ro/eu-ch...>

Constituția României, n.d., ''Art. 32-Dreptul la învățătură'', constitutiaromaniei.ro, <https://www.constitutiaromanie...>

Marinescu Felix, n.d., ''Dreptul la educație potrivit CEDO'', academia.edu, accesat 14 Septembrie 2023, <https://www.academia.edu/15367...>

Acasa blogArticolul următor
Caută
Ultimele articole
Într-o societate axată pe perfecțiune, unde fiecare aspect al vieții noastre este atent comparat și examinat, unde standardele impuse de societate...
Carl Gustav Jung, cunoscut după numele de Carl Jung, a fost unul dintre cei mai mari și influenți psihologi și filozofi. Acesta a fost fondatorul...
În societatea modernă, sindromul impostorului a devenit o problemă din ce în ce mai întâlnită în rândul persoanelor de toate vârstele, indiferent...