Tehnici de luare a deciziilor

Unele decizii pe care le luăm zilnic sunt atât de simple încât nici nu conștientizăm atunci când le luăm, iar altele sunt atât de importante și trebuie cântărite atent. Deciziile luate pot reprezenta succesul sau eșecul  unui proiect și pot implica adesea probleme interpersonale complexe, ceea ce dovedește importanța unui proces decizional eficient.

Luarea deciziilor este un aspect crucial al vieții personale și profesionale. Fie că este vorba despre alegeri simple sau decizii mai complexe, abilitatea de a lua cele mai bune și eficiente decizii este esențială pentru succesul pe toate planurile. În acest articol vom explora împreună diverse tehnici de și strategii pe care e putem folosi pentru a ne eficientiza și perfecționa procesul decizional.

 prima%20poza.webp?1714473877263

Ce ne poate împiedica să luăm decizii eficiente?

1. Lipsa informațiilor

Atunci când nu avem acces la informații relevante sau informațiile primite sunt incorecte sau inexacte, luarea de decizii devine un proces complicat sau chiar imposibil. Atunci când nu înțelegem o situație, luarea unei decizii eficiente devine un proces extrem de complicat.

 

2. Stresul și emoțiile

Stresul, anxietatea sau alte emoții puternice pot afecta capacitatea noastră de a lua decizii raționale și obiective. Putem fi influențați de frică, îndoială sau presiune socială, ceea ce poate duce la decizii ineficiente sau nepotrivite.

 

3. Prejudecăți și perspective înguste

Privește problemele și alegerile tale cu obiectivitate. Prejudecățile personale, experiențele anterioare și perspectiva îngustă pot afecta procesul decizional și pot duce la luarea unor decizii în dezavantajul tău.

 

4. Lipsa comunicării

Multe dintre deciziile importante implică mai multe persoane, așa că o comunicare eficientă este necesară pentru a se ajunge la un rezultat final optim pentru toată lumea. De asemenea, comunicarea și cererea de sfaturi și păreri de la persoanele de încredere sau mentori, poate fi de folos în luarea unei decizii importante.

 

5. Presiuni sau influențe externe

Presiunile sau influențele din partea altor persoane, cum ar fi colegii, prietenii, familia sau mass-media, pot afecta capacitatea noastră de a lua decizii în conformitate cu propriile noastre nevoi, valori și obiective.

 

6. Comoditatea și lipsa încrederii de sine

Uneori alegem să nu luăm nici o decizie sau să amânăm procesul decizional la nesfârșit din cauza comodității. Este mai ușor să rămânem în situația actuală decât să încercăm să facem o schimbare. De asemenea, comoditatea se trage de multe ori din lipsa încrederii de sine. Ea este crucială în procesul decizional și lipsa de încredere în propriile abilități poate duce la ezitare și indecizie, împiedicând astfel luarea unei decizii eficiente.

 

7. Lipsa unor obiective și valori bine definite

Atunci când nu suntem siguri cu privire la valorile noastre sau obiectivele noastre personale și profesionale, poate fi dificil să luăm decizii care să fie în concordanță cu acestea.

 pasii.webp?1714473904905

Care sunt pașii procesului decizional?

Pentru a evita luarea unei decizii greșite, trebuie să reuniți o serie de abilități de luare a deciziilor într-un proces logic și ordonat. Conștientizarea și înțelegerea acestor factori poate fi primul pas spre îmbunătățirea capacității noastre de a lua decizii mai eficiente și mai înțelepte:

1.  Investighează și înțelege situația în detaliu

2. Creează-ți un mediu propice

3. Caută mai multe opțiuni

4. Explorează-ți opțiunile (caută avantaje și dezavantaje pentru fiecare)

5. Selectează cea mai bună opțiune

6. Evaluează-ți decizia

7. Acționează conform deciziei luate

 tehnici.webp?1714473950953

Tehnici de luare a deciziilor

1. Mind Mapping

Mind Mapping sau "Cartografierea minții" este o tehnică dezvoltată în anii 1970 de Tony Buzan. Această tehnică folosește imagini sau cuvinte și expresii pentru a ne ajuta să ne organizăm gândurile și ideile în timpul unui proces decizional. Cu ajutorul acestei tehnici putem vizualiza mai ușor problemele dar și soluțiile, putând astfel să luăm o decizie importantă mai ușor.

Citește mai multe despre tehnica Mind Mapping în articolul nostru.

 

2. Analiza SWOT

Analiza SWOT este una dintre cele mai cunoscute și folosite tehnici pentru luarea unei decizii eficiente. Prin vizualizarea punctelor tari (Strenghts), a punctelor slabe (Weaknesses), a oportunităților (Opportunities) și a amenințărilor (Threats) putem lua o decizie importantă mult mai ușor.

Află mai multe despre Analiza SWOT în articolul nostru. 

 

3. Analiza Pareto

Analiza Pareto, cunoscută și sub numele de Principiul Pareto sau Regula 80/20 este o tehnică de analiză care se bazează pe prioritizarea faptului că, în cele mai multe situații, 80% din rezultate provin din doar 20% din cauze. Această analiză își are originile în observațiile economistului italian Vilfredo Pareto, care a constatat că aproximativ 80% din terenurile Italiei erau deținute de doar 20% din populație.

Citește mai multe despre Principiul Pareto în articolul nostru. 

 

4. Tehnica celor 6 pălării gânditoare

Tehnica celor 6 pălării gânditoare a fost creată de Edward de Bono și este o metodă de gândire creativă, dar în același timp analitică. Ea implică abordarea unei probleme sau a unei situații din șase perspective diferite, fiecare fiind reprezentată de o "pălărie" de o culoare diferită.

Pălăria albă semnifică faptele și informațiile, pălăria roșie ne arată o perspectivă bazată pe emoții și intuiție, pălăria neagră este reprezentanta pesimismului și a lucrurilor care ar putea merge rău, în timp ce pălăria galbenă ne arată optimismul și avantajele unei decizii. Pălăria verde denotă idei creative iar pălăria albastră se axează pe coordonare și organizare.

Află mai multe despre această metodă în articolul nostru: Metoda celor 6 pălării gânditoare

 

5. Arborele decizional

Arborele decizional este o metodă grafică prin care putem vizualiza și analiza îndeaproape fiecare consecință a fiecărei opțiuni posibile. Fiecare opțiune posibilă din cadrul unei decizii va fi marcată printr-o ramură care va pleca de la un arbore.

Poți începe prin desenarea unui nod sau chiar a unui copac, dacă vrei ca planșa ta să arate mai artistic. Acesta semnifică decizia ta principală. De la nod pornește prin a trasa câteva ramuri. Acestea semnifică consecințele acestei decizii. Continuă să adăugi ramuri și noduri, reprezentând toate opțiunile și consecințele posibile, până când arborele decizional este complet. Astfel, prin vizualizarea fiecărei decizii și a ramificațiilor sale potențiale, putem înțelege mai bine implicațiile fiecărei alegeri și putem lua decizii mai bune.

 

6. Analiza cost-beneficiu

Atunci când trebuie să luăm decizii care implică resurse financiare sau alte resurse valoroase, analiza cost-beneficiu poate fi extrem de utilă. Această tehnică ne permite să evaluăm atât costurile, cât și beneficiile fiecărei opțiuni pentru a determina cea mai avantajoasă decizie din punct de vedere economic sau al resurselor.

 

7. Metoda Delphi

Metoda Delphi este o tehnică de luare a deciziilor care implică colectarea și analiza feedback-ului de la un grup de experți pentru a ajunge la un consens în legătură cu o anumită problemă sau decizie. Această metodă a fost inițial dezvoltată la începutul anilor 1950 de către Rand Corporation, iar numele său provine de la Oracolul din Delphi despre care se spunea că putea prezice viitorul.

Metoda Delphi este utilă în situații în care este necesară evaluarea și anticiparea evoluțiilor viitoare, în special în domenii complexe sau incerte. Această abordare permite obținerea unor perspective multiple și expertize diferite pentru a ajunge la o înțelegere mai cuprinzătoare și la decizii mai informate. De asemenea, asigură un proces de luare a deciziilor relativ obiectiv și fără influențele negative ale grupului.

 

8. Lista pro și contra

Tehnica listei pro și contra, cunoscută și sub numele de analiză de tipul "avantaje - dezavantaje", este una dintre cele mai simple și mai populare tehnici de luare a deciziilor. Această metodă implică identificarea și evaluarea argumentelor în favoarea și împotriva unei decizii sau a unei acțiuni. Această tehnică simplă poate fi utilă pentru a vă clarifica gândurile și pentru a identifica toate aspectele importante în procesul de luare a deciziilor.

 

9. Votul diferențiat

Metoda votului diferențiat necesită mai mulți participanți. Aceasta este o tehnică care permite participanților să își exprime preferințele într-un mod mai detaliat spre deosebire de votul tradițional cunoscut de toată lumea. Acest sistem împarte alegerile în mai multe nivele și permite alegătorilor să-și distribuie voturile în funcție de preferințele lor. Votarea pe nivele are ca scop eliminarea opțiunilor până la ultima, care este cea mai potrivită. Un grup votează pentru o opțiune, apoi se votează din nou în cazul grupului rămas, mai mic, până opțiunile sunt epuizate și se alege ultima opțiune.

 

10. Teoria jocurilor

Această tehnică se bazează pe un joc de rol. Persoanele participante pot lua roluri de clienți și angajați. Apoi, cu ajutorul unui raționament ipotetic, se pot desfășura scenarii înainte de a se lua o decizie. Prin această tehnică se pot exersa abilități precum tehnicile de vânzare, organizarea, eficiența, munca de echipă, etc.

 

11. Metoda euristică

Metoda euristică este o abordare de rezolvare a problemelor care se bazează pe utilizarea regulilor generale sau a strategiilor de simplificare a procesului decizional. Această metodă implică folosirea unor "scurtături mentale" pentru a lua decizii rapide în situații complexe sau incerte, fără a fi nevoie să se efectueze o analiză exhaustivă a tuturor informațiilor disponibile.

Această metodă este extrem de potrivită în cazurile în care vrem să perfecționăm un produs sau un proces. Ea nu are ca scop găsirea unui rezultat perfect din prima, ci mai degrabă încercarea și perfecționarea erorilor existente.  

 

12. Strategia maxi-maxi

Strategia maxi-maxi este o abordare de luare a deciziilor utilizată în teoria jocurilor și în alte domenii, care se concentrează pe maximizarea beneficiilor potențiale și minimizarea pierderilor potențiale. Această strategie implică alegerea acelei acțiuni care maximizează cel mai mult beneficiile posibile în cel mai bun scenariu posibil.

 

În concluzie, fiecare tehnică are o abordare diferită asupra procesului decizional, dar fiecare ne poate duce la un rezultat optim. Fiecare dintre aceste tehnici poate fi utilă în funcție de circumstanțele și natura specifică a deciziei pe care trebuie să o luăm. Uneori, este eficient să combinăm mai multe tehnici pentru a ajunge la cea mai bună decizie posibilă.

 

Bibliografie

Fresh Books. (2024). 6 Top Decision-Making Techniques for Business. Fresh Books. https://www.freshbooks.com/en-...

Oleiniuc M. (n.d.). APLICAREA METODELOR ȘI TEHNICILOR CREATIVE ÎN LUAREA DECIZIILOR DE GRUP. Universitatea de Stat „Alecu Russo”

Anonim. (2014). METODA DELPHI. ORIGINI, UTILIZARE ȘI EFECTE IMEDIATE ASUPRA COMPANIILOR ÎN CARE SE IMPLEMENTEAZĂ. Legislația muncii.ro. https://legislatiamuncii.manag...


Acasa blogArticolul următor
Caută
Ultimele articole
Voluntariatul este un act de bunăvoință prin care dedicăm timp și implicare, fără o remunerație, în folosul unei cauze, a unor persoane aflate la...
Metoda Walt Disney, denumită după celebrul Walt Disney, este o tehnică de brainstorming și planificare creativă, ce implică abordarea prin...
Tindem adesea să subestimăm puterea pe care o au gândurile asupra noastră și asupra vieții noastre. În călătoria noastră către dezvoltare personală...